Com m’han ensenyat
i com he après ciències?
Quan em faig la pregunta de Com m’han ensenyat em ve més
aviat la pregunta Qui m’ha ensenyat. Vaig tenir el mateix mestre de Ciències
des de sisè de Primària fins que vaig acabar el Batxillerat. Era una de les
persones més rares que he vist mai i a la vegada una de les millors, més
intel·ligents i més passionals que he conegut mai.
No es el mateix fer una classe per nens de Primària que
per nens de la E.S.O. o el Batxillerat. Les tècniques, els conceptes o la forma
d’ensenyar a de variar segons l’edat; però no l’humor, el respecte cap el
professor i els alumnes , ni tampoc la finalitat. En el cas del meu professor,
recordo anècdotes de tots i cadascun dels cursos que em va ensenyar: des de el
concepte d’instint, explicant-nos que: “des de el pobre més pobre fins el ric
mes ric es posaria a córrer si veu un lleó” (i seguidament donar voltes corrents
per tota la classe) fins a pissarres quilomètriques explicant pas per pas la
meiosi.
El Sr. Cairó adaptava els conceptes del temari de tal
manera que tots els alumnes no només els entenien, sinó que també els
disfrutaven gràcies al petit espectacle o mural que ens havia fet durant
l’hora del pati abans de classe. Cap classe era igual a l’anterior. Aconseguia
que nosaltres els alumnes estiguéssim expectants de què faria a la següent
classe o de quin repte ens posaria aquell dia. Era una classe molt dinàmica on
tothom participava, no només perquè el professor preguntava, sinó perquè li
donava una llista als alumnes de l’última fila perquè apuntessin a tothom que
intervenia. Això feia que es crees una petita competició amistosa entre tots
els alumnes per participar i a la vegada, els que tenien la llista (que variava
a cada classe) sentíssim la responsabilitat que comporta avaluar i ho fessin el
més objectivament possible. Era un privilegi que cap altre professor ens
donava.
A la classe de Ciències no vaig aprendre simples unitats
d’un llibre, ja que mai ens va fer obrir-ne cap; sempre portava el material en
fotocopies, pel·lícules i articles interessants per discutir a classe; a més a
més del temari he après què es la passió
per les coses, la curiositat, el sentit de responsabilitat, el respecte cap als
altres, que es pot ser seriós i divertit a la vegada; m’han ensenyat a confiar
i utilitzar les meves capacitats. Es podria dir que la seva forma d’ensenyar,
fes que estigui on estic ara mateix i vulgui fer el mateix per altres persones.
Privilegi
Com ja sap, Sr. Cairó Estudio la millor i més maca de les
Ciències gràcies a que vostè em va obrir la porta d’ aquest món, i no només
això, sinó també la passió per la Biologia, la força per tirar endavant i
l’humor que el caracteritza. Si em preguntessin que es un dels personatges més
importants a la meva vida, sense dubte cridaria: EL SR. CAIRÓ!!.
L’escrit que ha llegit abans, es un dels que he fet
durant aquest quart any a la carrera perquè em van demanar que expliqués com
havia après Ciències i si creia que era un bon exemple de Didàctica. Volia
posar moltes anècdotes com la fecundació dels “Palmers” i les Palmeres, els 7
periòdics o “xinos”, les múltiples hores de xerrades a la Mediateca, les
incomptables vegades que m’expulsava de classe amb o sense raó ;) i totes les
grans llegendes que ens narrava sobre la seva època d’estudiant. Aquestes i
moltes altres històries que quedaran sempre al meu cor, són el records més
feliços d’una època de creixement personal que van ser possibles a la seva gran
influència en mi. Gràcies.
Tigüipa - Gabriela Fuentes
Tigüipa - Gabriela Fuentes
No hay comentarios:
Publicar un comentario